I básníci stárnou...
"Jirka bude mít v září kulatiny. Ponožek a kapesníků má plné skříně... raději něco napište." Nápad hodný Chytré horákyně a tou Marcella bezesporu je. Ale jak mám s touto originální prosbou proboha naložit! Možná od začátku: 1. září - někdy v minulém století - zašumělo přeloučským vzdělávacím ústavem: "Nastoupil mladý profesor!" Chodby byly plné zvědavých očí každou přestávku. Mezi čtyřicetileté šedivé pupkaté geronty - už vím, že vše je relativní - přišel černovlasý sportovec! Oblíbenost tělocviku prudce vzrostla. Nové tepláky a tričko potřebovala každá studentka - nejpozději zítra. Některá děvčata ovšem ne a ne udělat výmyk - vedle něho se jim podlamovala kolena a svaly slábly. Ale takřka všechny studentky si v jeho hodinách ruštiny výrazně zlepšily známky i znalosti. Taťánin dopis Oněginovi recitovaly v originále - s vodou na řasách a měkkým znakem v každém slově:
Byls vidinou mých nočních snění, už drahý mi, ač nezřený, Tvůj zrak mě mučil plameny, tvůj hlas zněl v touhy rozeznění...
Já měla zase pech - roztomilý Cvrňďa mě opravdu, ale opravdu k usilovnému studiu bratrského jazyka neinspiroval. Škoda, alespoň v Karlových Varech bych si dnes mohla pokecat, aniž bych musela zapojit i ruce a nohy. Vlastně až při psaní těchto řádků si teprve uvědomuji, kdo nese vinu na mém mizerném povědomí o cizích jazycích. Těmi viníky jsou nade vší pochybnost neatraktivní kantoři!!! To mi to ale trvalo...
Tuším, že podobnou zkušeností prochází na gymplu i má vnučka. A co teď s tím?
Nabízím ministerstvu školství (a zadarmo!) jednoduché a stručné řešení: Projekt sofistikovaného vzdělávání pedagogů s relevantním názvem "Rozvoj komunikativních kompetencí pedagogů", který kantorům ad hoc nabídne perzistentní, interakční, kontinuální kurikulum v oblasti komunikativní a osobnostně-sociální klíčové kompetence, kladoucí primárně důraz i na rozvoj estetiky a fyzkultury v širším kontextu. Explicitní musí být část strategická, kde budou již definovány potřebné empirické kognitivní metody, které by měly vést ke zlepšení stávající patologické situace. S tímto bezesporu musí úzce souviset implementace poslední fáze projektu, která prověří provázanost vytyčených strategických směrů s návrhy opatření Evropské unie na zavedení kreditového systému pro "Strategii permanentní edukace", a kompatibilita a kooperace s operačními programy ČR.
No řekněte, kde já mohla dneska být, kdyby mě učil ON!!!
Jaroslava Paštiková-Štěpinová, bývalá studentka SVVŠ Přelouč
P.S.: Jiří, ať Tě múzy a ženy stále milují! A dárek pro básníka? Nic víc a nic míň než nestárnoucí verše... A. S. Puškin Básník Blah, kdo jen pro svou osobu z dum vznešených svá díla spřádal a od lidí jak od hrobů mzdy za své city nepožádal! Blah, kdo byl mlčky poetou a trním slávy nevěnčený, ni neznán chátrou prokletou.
V hrob sešel potom bezejmenný!
Je sláva víc než klamné snění?
Je to snad šepot, jímž nás čtou?
Zášť, s níž nás nevědomci štvou? Či hlupcovo snad vytržení?
|